Kinderen en sociale media

De afgelopen jaren is er een mogelijkheid om te communiceren bij gekomen. Eentje die zowel vreugde als zorg geeft: sociale media. Voor de meeste jongeren is die niet meer weg te denken. Maar wat als het ineens asociaal wordt? In de praktijk krijg ik vragen hoe hiermee om te gaan en het kind hierin te begeleiden.

Jongens treffen elkaar niet meer uit school op het schoolplein maar via de Playstation in de online game Fortnite of in een party van GTA. Hierin kunnen ze elkaar vinden, maar ook ervaren dat ze buitengesloten worden. Dat is net zo pijnlijk als gepest worden op school, maar vraagt om een andere vaardigheid om het op te lossen.

Kiera (10 jaar) vindt het heerlijk om uit school in te loggen op MovieStarPlanet (MSP). Ze heeft een eigen typetje gecreëerd. Moeder maakt zich zorgen omdat Kiera op MSP wel eens aan anderen vertelt wat ze s ‘avonds thuis gaat doen. Ik liet Kiera zien dat ik in MSP ook een profiel kon aanmaken met een ‘pop’naam. Geen mens hoeft te weten wie ik werkelijk ben. Maar dat geldt ook voor een eenzame vent die in is voor een praatje met een leuke, jonge meid.

De virtuele wereld is een schijnwereld. Wat gepresenteerd wordt als echt, kan met gemak een verzinsel zijn. Het is belangrijk zo min mogelijk persoonlijke gegevens prijs te geven en zelf geen suggestieve namen te gebruiken zoals ‘superbabe’. Op jonge leeftijd moet je al geleerd worden hoe je je online en in de virtuele wereld veilig te gedragen. Net als in de echte wereld; anders gaat het te veel via onnodig vallen en opstaan. Als ouder ben je er niet de hele tijd bij als jongeren online zijn op Skype,

Facebook of WhatsApp. Daarom is het belangrijk contact te houden met je kind over wat het bezighoudt aan program- ma’s, spellen of app’s en met wie van de vrienden het online is. In de praktijk praat ik met jongeren over hun ervaringen. Kenmerkend is dat ze dingen doen zonder de gevolgen te overzien. Meisjes laten zich gemakkelijk verleiden door de aandacht die ze krijgen van de jongen die ze leuk vinden. Ze geven hierdoor in een opwelling letterlijk en figuurlijk meer bloot dan hen later lief is. Ontboezemingen, persoonlijke foto’s of webcamfilmpjes die voor die ene jongen bedoeld waren, kunnen soms lelijk misbruikt worden. De ‘liefde’ is vluchtig, maar de beelden vervliegen niet.

Ook kunnen pubers behoorlijk van streek raken als ze in groepsapp’s gepest worden. Jolien (veertien jaar) vertelde me dat ze zwart werd gemaakt door een klasgenoot waarmee ze ’s middags nog nietsvermoedend geheimen had gedeeld. Via de groepsapp kwam alles de hele klas binnen. Niet alleen was Joliens vertrouwen pijnlijk beschaamd, dat voelt ze zich nu ook voor de hele klas. Door een snelle actie van de leerkracht werd de roddel verwijderd, maar de schade was reeds aangericht. Mocht je als ouder vanwege de voorgaande risico’s en gevaren negatief zijn: er zijn ook voordelen. Een (online) game is interactiever dan een boek of televisieprogramma. Spelletjes speelt het kind vaak tegen of met iemand, het is een sociale bezigheid. Er zijn games die het ruimtelijk inzicht en doorzettingsvermogen vergroten, of die creatief en uitdagend zijn. Je kunt alles simuleren in een virtuele wereld voordat je het in het ‘echie’ praktiseert. Computers en sociale media zijn niet meer weg te denken en zullen leidend worden. Probeer je in te leven of in te lezen! Handige sites zijn: www.mijnkindonline.nl en https://nl.vpnmentor.com/blog/de-ultieme-handleiding-om-je-kind-op-internet-te-beschermen

*) Vanwege de waarborg van privacy van cliënten is gebruikgemaakt van fictieve namen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 3 =