Sexting

Sexting is het verzenden en ontvangen van seksueel getinte beelden of tekstberichten. Aimee (16) heeft hierin recentelijk een vervelende ervaring meegemaakt en ouders vrezen voor een herhaling vanwege haar impulsieve en grenzeloze gedrag. Aimee geeft aan dat ze gevoelig is voor lieve woordjes en aandacht van jongens via Snapchat en Instagram en heeft moeite haar grenzen te bewaken. Ze laat zich gemakkelijk beïnvloeden en overhalen en overziet de gevolgen daarvan niet.

Aimee kreeg via een vriendin een contactverzoek van een jongen. Nieuwsgierig appte ze hem en hij leek leuk en geïnteresseerd. Zij raakte ondersteboven van zijn complimenten over hoe mooi en lief ze leek op de foto’s en toen hij om wat intiemere foto’s vroeg stuurde ze die ook. Daarna werd het contact vervelender. Hij werd dreigender en wilde nog meer bloot zien, anders zou hij de foto’s verspreiden. Op school bleek dat hij dat al had gedaan. Aimee voelde zich verschrikkelijk.

Ze vertelt me wat er telkens opnieuw gebeurt als een ogenschijnlijk leuke jongen haar benadert. Ondanks de negatieve ervaring, voelt ze steeds de dwingende behoefte om terug te reageren. Als ze reageert is ze ervan af. De spanning en het gekmakende gevoel in haar hoofd nemen dan af. Helaas is dit tijdelijk. Want zodra ze iets heeft gedaan waarvan ze voelt dat ze over haar grens is gegaan, neemt de spanning weer toe. Jammer genoeg kan ze hetgeen ze heeft gestuurd dan ook niet meer wissen. Vervolgens zit ze met de vraag wat de jongen ermee gaat doen en dat geeft haar kopzorgen en chagrijn.

Intuïtief voelt die jongen aan dat de druk die hij zet bij Aimee, zorgt dat ze gaat doen wat hij wil. Gemeen, maar effectief.  Ook liet ze me horen wat voor bericht hij had ingesproken toen ze niet reageerde. Het kinderlijke en smekende in zijn stem, waarmee hij haar overhaalde, was niet om aan te horen. Ze had er geen verweer tegen omdat het onbewust raakte aan haar kindertijd. Vergelijkbaar met de lieve, sussende woordjes van moeder.

Door dit alles wordt Aimee geregeerd door gekmakende spanning in haar lichaam. Die jongen geven wat hij wil, gaat haar ellende opleveren. Maar ze kan niet helder denken. Omdat ze tegelijkertijd vanuit een kinderlijke behoefte wil beantwoorden aan de zoete woordjes van de jongen. Die zoete woordjes die vroeger een geruststelling waren vanuit de mond van haar moeder, geven haar nu een vals gevoel van veiligheid. Ze herkent het verschil niet. Pas als het te laat is, merkt ze het verschil in uitwerking.

Haar kinderlijke bewustzijn wil instant bevrediging en wel nu!

Als het opgroeien volgens de juiste ontwikkeling gebeurt, met begeleiding van ouders, leerkrachten en eigen ervaringen, verandert dit bewustzijn naar een evenwichtiger volwassen bewustzijn. Dan leer je vanuit eigenheid dat je die ander niet meteen hoeft te bevredigen met een directe reactie. Je hebt de rust om het even te laten landen en te besluiten welke wijze van reageren het juiste is om te doen.

Aimee is op het vlak van de sociale interactie blijven hangen in een kinderlijk reageren. Door situaties die hier betrekking op hebben te bespreken neemt het zelfinzicht toe. Ze leert hierbij spanning in haar lichaam op te merken. Het lef te krijgen om onrust te voelen in zichzelf, deze te volgen en te uiten net zo lang tot er iets prettigers en rustigers in het lichaam voelbaar is. Door deze rust en ontstane ontspanning krijgt ze afstand en kan ze de grotere context zien. Dan weet ze juist te reageren op welke jongen dan ook.

*) Vanwege de waarborg van privacy van cliënten is gekozen voor een fictieve naam.